Canadair NF-5A Freedom Fighter ; 70-3023  
  • Aerofestival to długo oczekiwane pokazy lotnicze w Poznaniu. Ostatnie odbyły się 24 lata temu i były pierwszymi w Polsce pokazami lotniczymi Air Show. Nad poznańskim lotniskiem Ławica w dniach 13 i 14 czerwca zaprezentowały się takie grupy akrobacyjne jak: Turkish Stars – turecki wojskowy zespół akrobacyjny na samolotach odrzutowych Canadair NF-5 A Freedom Fighter, Baltic Bees – łotewski zespół akrobacyjny na samolotach Aero L-39 Albatros.
  Zespół Turkish Stars reprezentujący tureckie lotnictwo wojskowe Turkey - Air Force zaliczani są do najlepszych wojskowych grup akrobacyjnych na świecie. Oprócz wyżej wymienionych zespołów akrobacyjnych zaprezentowali się: The Flying Bulls - na samolotach XtremeAir XA-42, Jurgis Kairis na Sukhoi Su-31 ,Łukasz Czepiela na Extrze 330 SC, North American OV-10 B Bronco, Supermarine Spitfire Mk.XVI, Boeing N2S-3 Kaydet, Bölkow MBB Bo-105 , Bell TAH-1 F Cobra, De Havilland Vampire Display Team na samolotach De Havilland DH-115 Vampire oraz wiele innych.
 
  • Chociaż pokazy lotnicze w Poznaniu były tak mocno oczekiwane to być może z tego powodu było kilka potknięć w pierwszym dniu imprezy, między innymi kilka odwołanych lub opóźnionych startów w pierwszym bloku pokazów. W godzinach popołudniowych także był zmieniony program lotów i częściowo był tylko spowodowany przekierowaniem trzech samolotów z Berlina. Niezadowolenie wywołały także opłaty za przejazd autobusami z parkingów, jedynie z parkingu Auchan Swadzim nie trzeba było płacić. Za plus dla organizatorów należy zaliczyć opaski na ręce dla dzieci z imieniem i nazwiskiem oraz numerem telefonu do rodziców. Drugi dzień pokazów odbył się już według wcześniej uzgodnionego planu. Aerofestival był jaż teraz prawdziwym pokazem lotniczym. Teraz oczekujemy, że lotnictwo akrobacyjne zagości w następnych latach nad poznańskim lotniskiem.
PZL-Mielec TS-11 Iskra ; SP-YBC

Sukhoi Su-20 ; 4245  
  • Tegoroczna Noc Muzeów na Poznańskiej Cytadeli nosi nazwę "Lend-Lease ", w tłumaczeniu pożyczka-dzierżawa. W dniu 11 marca 1941 w Stanach Zjednoczonych została uchwalona ustawa, która pozwoliła sprzedawać, wypożyczać, wymieniać oraz udostępnia innym państwom swoje uzbrojenie. Sprzęt taki najczęściej wędrował do Związku Radzieckiego, a z później do naszej armii.
  Na plenerowej ekspozycji można było obejrzeć kilkadziesiąt eksponatów sprzętu wojskowego z czołgami które były licznie oblegane przez zwiedzających, pojazdami wojskowymi, samolotami i śmigłowcami oraz armatami, działami. Można tu wymienić np. wyrzutnię rakietową BM-13 "Katiusza", samochód ciężarowy ZiS-5/12, samochód ciężarowy Dodge WC 52, samochód UAZ, natomiast lotnictwo reprezentują samoloty i helikoptery takie jak: SM-1 WS, Mi-2, MiG-15, Il-28, TS-11 Iskra, Lim-5, Su-20, An-2 oraz An-2.
MiG-21 PFM ; 4106 Yakovlev Yak-12M ; 998 PZL-Mielec Lim-5 ; 1419

Pitts 12S Python ; SE-XZA  
  • W weekend majowy na byłym lotnisku wojskowym w Pile, teraz użytkowanym przez Aeroklub Ziemi Pilskiej zorganizowano II Międzynarodowy Zlot Dwupłatowców. W dniach 16 i 17 maja lotnisko opanowały Boeing Stearman, Nieuport oraz repliki samolotów dwupłatowych.
  Podczas trwania imprezy zobaczyliśmy pokaz akrobacji podniebnej w wykonaniu zespołu Scandinavian Air Show. Na lotnisku w miejscu do tego przeznaczonym były wystawione do obejrzenia reprezentujący lotnictwo wojskowe samolot Sukhoi Su-22 M4 z Pilskiego Muzeum Wojskowego, oraz czołg T-55, Transporter opancerzony MT-LB, KRAZ 255B oraz Star 266.
Platzer Kiebitz II ; D-MCSK Grumman G-164 ; SE-KXR Platzer Kiebitz B2 ; D-MLBW

Kubicek BB-30 ; SP-BIM  
  • Lotnictwo balonowe swoją historię rozpoczyna już na początku XVIII wieku. Najmocniej w baloniarstwie zasłużył się rok 1783 w którym to 5 czerwca bracia Joseph Michel i Jacques Étienne Montgolfier w Annonay dokonali pierwszego udanego lotu balonu zbudowanego z płótna oraz papieru i napełnionego gorącym powietrzem. Balon o nazwie "Ad Astra" wzniósł się na wysokość 1800 m i pokonał trasę 2 km 336 m.
  W dniu 27 sierpnia w Paryżu Jacques Alexandre Charles wypuścił pierwszy balon napełniony wodorem, natomiast 19 września w Wersalu w zbudowanym balonie na gorące powietrze przez braci Montgolfier znalazły się baran, kogut oraz kaczka. Pod koniec tego roku, tj. pierwszego grudnia Jacques Alexandre Charles i z Nicolas Louis Robert w balonie wypełnionym wodorem osiągneli wysokość 524 m. W Polsce pierwsze próby rozpoczęły się już w następnym 1784 r, a dokładniej 17 stycznia w Krakowie. Dziś w XXI wieku loty balonem to nie tylko sport, lecz także pasja i przyjemność. Wiąże się to oczywiście z dużymi kosztami np. na zakup nowego balonu trzeba przeznaczyć od 150 do 300 tyś. złotych, wcześniej oczywiście należy przejść dość skomplikowane kursy i egzaminy. Jak już przebrnie się przez to wszystko, to można rozpocząć wykonywanie lotów turystyczno-widokowych. Dodatkowo w celu zgromadzenia dodatkowych funduszy stosuje się reklamy na balonach.
 
  • Balonowe lotnictwo wykorzystuje różne kierunki wiatru na różnych wysokościach w celu kierowania lotem. Do obsługi balonu potrzba przynajmniej czterech osób oraz samochodu z przyczepą. Baloniarstwo sportowe wykonywane w różnych konkurencjach. Najczęściej wybierane są takie jak trafienie markerem do celu, nalot nad miejsce oznaczone lub pogoń za lisem.
Kubicek BB-30 ; SP-BIM

Boeing 787-85D Dreamliner; SP-LRA  
  • 15 listopada 2012 Polskie Linie Lotnicze LOT odebrały pierwszego Boeinga 787 Dreamliner o nr. rejestracyjnym SP-LRA. Samolot przyleciał ze Seattle do Warszawy o 10:51 czasu lokalnego. Jest to jeden z ośmiu maszyn jakie LOT ma otrzymać do końca 2015 roku. Dreamlinery mają zastąpić dotychczasową flotę długodystansową zbudowaną na bazie samolotów Boeing 767. Lotnictwo pasażerskie Polskich Linii Lotniczych LOT będzie jedyną z najnowocześniejszą flotą w Europie.
 
  • Nowością w samolotach Boeing 787 Dreamliner są większe okna w porównaniu z innymi samolotami, zwykłe zasłonki zostały zastąpione specjalnymi filtrami sterowanymi jednym przyciskiem. Wnętrze przedziału pasażerskiego ma tak zmodernizowaną konstrukcję, że wewnątrz jest wyższe i bardziej przyjazne pasażerowi ciśnienie. Można także dowolnie regulować oświetleniem wewnątrz samolotu, tak aby bardziej dopasować pory dnia ze wschodem i zachodem słońca dla lepszego samopoczucia pasażerów. W budowie konstrukcji Boeinga 787 Dreamliner wykorzystano wiele kompozytów np. laminaty i włókno węglowe co w efekcie końcowym dało duże zmniejszenie wagi samolotu. Dzięki takiej oszczędności na wadze, można pokonać większe odległości i to w krótszym czasie niż Boeing 767. Zasięg maszyny wynosi od 14200 km do 15200 km a spalanie paliwa mniejsze o 20% .Dla podsumowania opisu rozpiętość skrzydeł to 60 metrów, długość 57 metrów. W zależności od wersji 787-8 będzie mógł przewieźć od 210 do 250 pasażerów.
 
  • Drugi egzemplarz 787 Dreamliner o nr. rejestracyjnym SP-LRB Polskie Linie Lotnicze LOT otrzymały już 21 grudnia 2012 roku. Tak więc w 2012 roku nasze krajowe lotnictwo wzbogaciło się o dwa nowe samoloty dalekiego zasięgu. Zdjęcia pierwszego Dreamlinera zostały zrobione podczas pierszej wizyty SP-LRA na poznańskim lotnisku Ławica.
Boeing 787-85D Dreamliner; SP-LRA